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토목 공학

도로포장(아스팔트콘크리트포장)의 단면에 대하여 / 포장단면의 모습, 기능

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도로포장의 단면에 대하여 / 포장단면의 모습, 기능에 대한 이야기 입니다

 

우리가 차를 타고 다니면서 항상 지나다는 도로의 단면 즉, 보이지않는 그 형상이 궁금하신 적이 있는 분도 있을 거라는 생각이 듭니다

 

이번에는 그 도로포장의 모습에 대한 이야기를 풀어보려고 합니다

 

일단 도로포장의 종류는 아스팔트콘크리트 포장과 콘크리트 포장이 있습니다

 

아스팔트포장만 보셨다구요?

 

의외로 콘크리트 포장도 많이 하고 있습니다

 

가장 많이 볼 수 것들은 시골에 가면 있는 작은 길들이 콘크리트 포장으로 되어 있는것을 볼 수 있습니다

 

그런데 국내 고속도로도 콘크리트 포장을 한 경우도 많이 있습니다

 

오늘은 일단 아스팔트콘크리트포장에 대한 글을 먼저 소개드립니다

 

앞에서 언급한 아스팔트콘크리트는 줄여서 아스콘포장이라고도 많이 합니다

 

영어로는 "ascon"포장이라고 하지요

 

ascon의 재료는 석유를 증류해서 휘발유와 경유, 등유 등을 정제하고 남은 찌꺼기를 주원료로 사용합니다

 

그리고 거기에 자갈을 섞어 만듭답니다

 

이렇게 사용되는 석유찌꺼기를 아스팔트라고 부릅니다

 

아스콘포장의 경우 어느정도 무른성질(말랑말랑한 성질)을 가지고 있어 자동차 주행시 더욱 부드러운 느낌을 줄 수 있습니다

 

이에 비해 콘크리트포장의 경우는 딱딱한 성질을 가지고 있어서 아스콘포장에 비하여 약간의 덜부드러운 느낌을 주겠지요. 대신에 아스콘포장보다 더 단단한 포장공법이랍니다.

 

지형과 현장의 여건에 적합한 포장종류를 기술자들이 판단해서 적용하고 있습니다

 

아래 포장단면을 소개해 드려 봅니다

 

 

너무 상세한 설명은 지루할 수 있으니 개략적인 사항을 설명드리겠습니다

 

제일 위층인 마모층은 우리가 직접 밟고 다니는 부분입니다

 

다른말로 표층이라고도 하지요

 

바로 마모층부터 기층까지는 아스콘을 재료로 합니다

 

그리고 아래에 설치된느 보조기층과 차단층(동상방지층)은 자갈(골재)를 사용합니다

 

생각보다 포장단면의 구성이 복잡하리라 느끼실지도 모르겠습니다

 

포장단면을 이렇게 층을 나누어 하는 이유도 물론 있답니다

 

아스콘포장의 경우 제일 위에 포설되는 마모층은 가장 입자가 고은 자갈을 아스팔트와 혼합하여 만들구요

 

아래로 갈수록 입자가 굵은 골재를 사용한답니다

 

입자가 굵은 골재일수록 더욱 큰 강도를 갖는 포장층을 이룰수 있답니다

 

그리고 가장 상부의 입자가 고운 층은 주행시 더욱 부드러운 주행감을 확보할 수 있지요.

 

그리고 그 아래 보조기층과 동상방지층의 종류와 기능도 있는데 보조기층의 경우 자갈과 석분 혹은 모래를 사용하여 다짐효과를 충분히 기대할 수 있게 하는 층이고 하중을 지지하는 기능도 있습니다

 

동상방지층의 경우 땅속의 물이 포장단면으로 모세관현상에 의하여 젖지 않도록 하는 기능을 합니다

 

동상방지층은 구조적인 역할을 기대하는 층이 아니므로 경우에 따라 설계에 반영되지 않는 경우도 있습니다

 

이유는 얼지 않는 따뜻한 지역인 경우 그렇겠지요

 

물이 보조기층에 침투해도 얼지 않으면 도로포장에 손상이 발생하지 않기 때문입니다

 

그리고 아래 노상과 노체는 흙입니다

 

지하의 물이 얼면서 도로포장에 손상을 일으키는 현상이 "아이스렌즈"라고 하는 현상입니다

 

이렇한 아이스렌즈현상은 땅을 들뜨게 하는 조건을 만든답니다

 

겨울에 들뜬 땅을 자동차가 밟으면서 다시 꺼지면 도로포장의 균열을 일으키겠지요

 

토목기술자들은 이러한 일들을 예측하고 동결심도(땅속으로 얼어붙는 깊이)를 계산하여 동상방지층의 두께를 결정합니다

 

아참, 설명이 하나 빠진것이 있네요.

 

포장단면의 두께에 대한 부분입니다

 

아스콘포장과 보조기층의 두께는 교통량에 따라 결정됩니다

 

먼저 현재의 교통량 조사해서 으로 미래의 교통량을 추정하구요

 

이렇게 계산된 교통량과 지반의 조건(땅의 무른정도)를 수치화 하여 포장두께를 계산한답니다

 

 

 

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Appearance of the cross-section of the / package , is the story of the cross-sectional feature of the road pavement

 

Us while going to ride in the car , and through always , the cross-section of the road , that is , I feel that it would some people there is that the shape invisible was worried about will

 

I think this time , to try and solve the story of a state of the road pavement

 

The type of road pavement , there is a concrete pavement and asphalt concrete pavement once

 

Asphalt pavement Shotodaguyo see?

 

Concrete pavement is also a lot unexpectedly

 

If you go in the country , what you see most often , you can see that the small road is in the concrete pavement

 

However, there are many cases of domestic highway was also a concrete pavement

 

Today , I will introduce the first sentence of asphalt concrete pavement once

 

The asphalt concrete to the above-mentioned , there are many asphalt and packaging for short

 

Is referred to as a package of " ascon " in English

 

The material of the ascon, and distillation of the oil , which was purified gasoline or diesel , and kerosene , they are used as the primary raw material dregs

 

And , I have created by mixing the gravel there

 

Are referred to as asphalt oil residue used in this way

 

In the case of asphalt pavement , you have the ( nature of the soft and fluffy ) brittle nature to some extent , it is possible that when the vehicle , which gives a smoother feel

 

In the case of concrete pavement , and has a rigid properties compared to this , it will give you soft impression slightly less than that of the asphalt package . Instead, I'm a packaging method harder than asphalt packaging .

 

I have adopted a technician to determine the type of packaging suitable for the site conditions and terrain

 

I will give an introduction to the cross-section of the following packages:

 

 

 

Because you can very detailed description bored , I will explain the contents of a schematic

 

Wear layer of the top floor is the part of attending we stepped directly

 

It is also known as the surface layer , in other words

 

The material and the asphalt to the end from the wear layer immediately

 

And the pedestrian layer of feeling that has been established under the barrier layer (image -preventing layer ) , I use the ( aggregate ) gravel

 

You may feel the configuration of the cross-section of the package would be more complicated than I thought

 

The reason for dividing the layer so the cross-section of the package I course

 

In the case of asphalt pavement , wear layer , which is laid on top , I make the particles are mixed with asphalt to gravel most high silver

 

Particle seems to use the coarse aggregate as it goes under

 

The more coarse aggregate particles , I form a packing layer having a greater strength

 

A layer of fine particles top most I'll be able to ensure the smooth running feeling than when traveling .

 

And , there is also the type and functionality of the image -preventing layer and pedestrian layer below , is a layer to be able to expect the full effect of the oath by using sand or stone dust , or if gravel pedestrian layer , load also have the ability to support the

 

In the case of image -preventing layer , I will serve water in the soil to prevent wetting by capillary action to the cross section of the package

 

Image preventing layer , because it is not a layer that expect a structural role , may not be reflected in the design in some cases

 

The reason is not that so if it is a warm region that can not freeze

 

If not freeze even when water penetrates into the pedestrian layer , damage of the road pavement is not generated

 

And , streets and old body is the next Saturday

 

Phenomenon that causes damage to the road pavement of underground water is frozen is the phenomenon of " ice lens"

 

Ice lens This phenomenon did you create a condition that stand out the land

 

It will cause a crack in the road pavement and turned off the car again stepped on a merry land of winter

 

To predict these things , to calculate the ( depth frozen to the ground ) freezing depth , civil engineer , to determine the thickness of the image layer prevention

 

Well , I may explain the missing one .

 

It is a part of the thickness of the cross-section of the package

 

The thickness of the pedestrian asphalt layer packing is determined according to the traffic volume

 

First, the traffic volume the current study , I estimate the traffic volume of the future

 

It got to calculate the thickness of the package by quantify (the degree fragile land ) of the ground conditions and traffic volume was calculated as this

 

 

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